نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد واحد دورود
2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا
چکیده
کشفالاسرار دربردارندة مشاهدات روزبهان از عالم ملکوت است. عرفا در حالتی بین خواب و بیداری که به آن واقعه میگویند به رویت غیب میرسند. کشف و تحلیل زبان واقعه با توجه به حالت روانشناختی آنها، نیازمند شناخت روان است. آنچه عارف در درون خود میجوید و سفری که از خود آغاز و باز به خود ختم میکند منجر به کشف ساحتی میشود که امروزه ناخودآگاه نامیده میشود. از نظر یونگ مکاشفه پرده برداشتن از اعماق نفس انسانی است و اساساً یک حالت روانشناسی است. ناهشیاری و شهود ناگهانی در خیالبافیهای کهنالگویی شباهت بسیار به حالت واقعه دارد.روزبهان در واقعهها مرتبه و حقیقت درون را در کسوت خیال مشاهدهمیکند. او سیر درون را به گذار در«سرزمینهای ناشناخته»تعبیرمیکند.مهمترین تصاویر کهنالگویی در مشاهدات وی «خود»و«پیر» است. وی پیوسته به حدیث«رأیت ربّی فی أحسن صورته»ارجاع میدهد. درمکاشفات وی صورتهای احسن خود یا رب شخصی در هیأت مظاهر حسی از جمله اشکال نور، ماندالا، جواهرات و...از خزانه خیال پدیدارمیشوند. تجلی قدرتمند خود در مرتبه وحدانیت باعث کمرنگ شدن سایه و برجستگی پیر شدهاست. وحدت زادة مرتبه عشق در سلوک است. در این مرتبه خداوند صفات متعالی و جمال خود را بر سالک میپوشاند و کل هستی در صفت زیبایی خدا متجلی میشوند.
کلید واژه:روزبهان، کشفالاسرار، واقعه، خود، پیر.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Finest Form of "Self" in The Kashf-al-Asrar and Mokashefat-al-Anvar of Rozbahan
نویسندگان [English]
- Kobra Bahmani 1
- Mahbube Mobasheri 2
1 Assistant Professor, Persian Language and Literature; Islamic Azad University, Dorud
2 Associate Professor, Persian Language and Literature, Alzahra University
چکیده [English]
Kashf-al-Asrar contains observations of Rozbahan from heaven. Mystics obtain the ability to see the unseen in a state between sleep and wakefulness which is called the event. Recognition and analysis of the event in language, according to its psychological state, entails an understanding of the psyche. What mystics seek within themselves and the journey they start from and end to themselves, leads to the encounter of a dimension that is today named “unconscious”. According to Yung, revelation is unraveling the depths of the human soul which is essentially a psychological state. Unconsciousness and sudden intuition in the archetypal daydreams is very similar to the event state. According to the order of the mystic, the individualization steps are more evident in the events, and how "Self" can organize and control all the images for representation. He renders internal survey equal to explorations in the unknown territory. In the events, Roozbahan sees the order and inner truth in the garb of imagination. The most important archetypal images in his observations are "Self" and the "Pir" (aged). He always refers to the hadith of I saw my God in the finest image. In his revelations, the finest images of himself or God appears as a person in the sensory manifestations such as forms of light, mandala, jewels, etc. from the treasury of the mind. Powerful expression of the “Self” in the order of unity diminishes the shadow and highlights the "Pir" (aged).
کلیدواژهها [English]
- Rozbahan
- Kashf-al-Asrar
- Vaqee
- self
- The aged wise