نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسنده
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
سیر و سلوک را میتوان مهمترین رکن عرفان و وجه ممیزۀ آن از دیگر نظامهای معرفتی دانست. بر این اساس این موضوع همواره در کانون توجه اهل عرفان و تصوف قرار داشته است و به همین دلیل بخش معظمی از متون عرفانی به تبیین چگونگی سیر و سلوک اختصاص یافته است.
وجود طرحهای متنوع و متعدد در باب مراحل و منازل سلوک نشاندهندۀ وجود سنتها، مشربها، نظامهای تربیتی و تجارب عرفانی گوناگون در عرفان اسلامی است بنابراین بررسی و تحلیل مبانی نظری و بنیانهای فکری عرفا دربارۀ سیر استکمالی نقش بسیار مهمی در شناخت موضوعات مذکور دارد.
عزیزبن محمد نسفی به عنوان عارفی مبتکر و نوآور در باب موضوعات خداشناختی، هستیشناختی و انسانشناختی، دیدگاههای مهمی دربارۀ سیر و سلوک بیان کرده است. این مقاله، دیدگاههای مذکور را بررسی و تحلیل کرده و از خلال آنها بنیانهای فکری نسفی در باب سیر استکمالی را تبیین ساخته است.
گرچه نسفی طرحهای متعددی از سلوک به دست داده است امّا بنیان همۀ این طرحها بر دو رکن استوار است: 1. توجه به درون سالک؛ 2. توجه به بیرون سالک. علاوه بر آن در طرحهایی که وی ارائه کرده است «به فعل رساندن بالقوهها» برای رسیدن به کمال اهمیت ویژهای دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Nasafi's view of mystic's journey
نویسنده [English]
- Ehsan Reisi
Assistant Professor of Persian Language and Literature, Isfahan University, Isfahan, Iran
چکیده [English]
The journey can be considered as the most important element of mysticism and its distinguishing factor against all other wisdom systems. Accordingly, this issue has always been at the focus of attention among mystic people, and therefore, a large part of mystical texts has been dedicated to explaining how the journey is.
The existence of various plans for stages and habitations of the journey indicates the presence of traditions, schools, educational systems and various mystical experiences in Islamic mysticism. Thus, the analysis of the theoretical and intellectual foundations of the mystics on the perfection course plays a very important role in understanding these topics.
Aziz ibn Muhammad Nasafi, as a creative and innovative mystic in theological, ontological and anthropological matters, has provided significant standpoints about the journey. In this article, we review and analyze the mentioned standpoints and clarify Nasafi's intellectual foundation on the journey of perfection.
Although Nasafi has provided several plans for the journey, the foundation of all these plans is based on two pillars: 1. Attention to the seeker's inside; 2. Attention to the seeker's outside. In addition, "changing the potentials into actions" is of particular importance to achieve perfection in the plans he has presented.
کلیدواژهها [English]
- Islamic Mysticism
- Perfection Course
- The Journey
- The Way
- Aziz Nasafi