نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد، یزد، ایران
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده
چکیده:
ملا محمد فضولی بغدادی، (890-963 ه.ق) شاعری است که به سه زبان فارسی، عربی و ترکی آثاری به نظم و نثر دارد. یکی از آثار او به نثر فارسی، «سفرنامة روح» است که به «حسن و عشق» و «صحت و مرض» نیز مشهور است. این اثر داستان ورود روح به بدن، ازدواج او با مزاج و سیر و سفر او در سرزمین بدن است.
بیدل دهلوی شاعر بزرگ سبک هندی، (1054-1133ه.ق) نیز در مثنوی خود به نام «طلسم حیرت» بعد از مقدماتی در تحمید و بیان منشأ آفرینش و اظهار عجز در برابر ذات متعال و نعت رسول اکرم، داستانی از شاه روح میگوید که از مقام اطلاق به سیر ناسوت میآید و به جسم وارد میشود و مراحلی را در این منزلگاه طی میکند. در این مقاله با معرفی فضولی و بیان زمینههای مشترک و مساعد برای آشنایی بیدل با وی و آثارش بویژه «سفرنامة روح»، امکان استفادة بیدل از این اثر را در سرودن طلسم حیرت، مطرح می-کنیم. سپس به بررسی ساختار و عناصر و مقایسة این دو اثر و میزان شباهت آنها میپردازیم.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The compare Telesm-e Hayrat by Bidel and Safar-nāma-ye Rūḥ by Fuzuli
نویسندگان [English]
- Rafat Sadat Saafi 1
- Mohammad-Reza Najjarian 2
- Mohammad-Kazem Kahdouey 2
1 PhD student of Persian Language and Literature, Yazd University, Yazd, Iran
2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Yazd University, Yazd, Iran.
چکیده [English]
Abstract
Mulla-Mohammad Fuzuli-Baghdadi (890 - 963 AH) is a poet who has a poem and prose literature works in three Persians, Arabic, and Turkish languages. One of his works in Persian prose is “Safar-nāma-ye Rūḥ” which is popular as “Hosn o Eshgh” and “Sehhat o Maraz”. This work is a story of entering sprit into the body, and its conjoining with temperament and its journey at body territory.
Bidel Dehlavi, the great poet of Indian style (sabk-e hendi), (1054 -1133 AH) also in his Matnawi by the name of “Telesm-e Hayrat” after preliminary God worship and stating the origin of creation and expressing inability against God and praising Islam prophet, tells a story of sprit king who comes to physical world excursion from the spiritual world and enters in the body and go through some stages in this settlement. In this article by introducing Fuzuli and stating common and suitable grounds for the acquaintance of Bidel with him and his works specially Safar-nāma-ye Rūḥ we propose the possibility of using this work at composing Telesm-e Hayrat by Bidel. Then we investigate the structure and elements of these works and compare the scale of their familiarities.
کلیدواژهها [English]
- Bidel Dehlavi
- Mulla-Mohammad Fuzuli-Baghdadi
- Telesm-e Hayrat
- Safar-nāma-ye Rūḥ
- Symbolic Allegory