نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسنده
عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور تهران،ایران
چکیده
سنایی با بهرهگیری از کیفیتهای تصویری و ترکیبی حروف الفبا در دیوان خود اشعار بسیار زیبایی سروده است. بهکارگیری نظریّهای فراگیر در مطالعه این سرودهها که زمینههای فرهنگی هنر سنایی را پوشش دهد و نتیجهای فراخور یک پژوهش را در بر داشته باشد، نیازی است آشکار. در مقاله حاضر، نگارنده بر پایه آرای چارلز سندرس پیرس به نشانهشناسی نگرشهای الفبایی سنایی میپردازد و همه سرودههای حروفی او را گزارش میکند. نظریّه نشانهشناسی پیرس با دانش نقد بلاغی رایج در زبان فارسی پیوند تنگاتنگی دارد، امّا از توانش تفسیری بالاتری در مقایسه با آن برخوردار است و رسیدن به نتیجهای علمیتر را میسّر میکند. در این پژوهش، سهگانههای مشهور شمایل، نمایه و نماد پیرس و فرآیند تکامل نشانگی آنها در دیوان سنایی پژوهیده شده است. فرآیندهای نشانگی متفرّد، خطّی و متداخل، سهگونه سیر نشانگی حروف الفبا در دیوان سنایی هستند که نگارنده آنها را از یکدیگر بازشناخته است. نگارنده در پایان نتیجه میگیرد که نشانگی حروف الفبا در دیوان سنایی، دارای نسبت بسیار آسان با موضوع و تفسیر خود است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The investigation of semiosis of alphabetic letters in Sansyi’s Divan
نویسنده [English]
- Morteza Hiedari
Faculty Member of Persian Language and Literature Department Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The Exploration of Semiosis of Aalphabetic Letters in Sanāeī’s Divan Morteza Heidari[1] Received: 02/07/2014 Accepted: 22/04/2015 Abstract Sanaei versifies exquisite poems by applying pictorial and compound qualities of alphabetic letters in his Divan. A comprehensive theory that may cover the cultural background of Sanaei’s art and which is able to enfold an inclusive understanding, is an obvious need for studying these qualities. In the present article, the author deals with semiotics of Sanaei’s literal attitude and explains all of his literal poems. The Pierce semiotics theory has a very close relationship with the prevalent rhetorical criticism in Persian language, while it also encompasses a higher interpretative potentiality and helps us reach a more intricate conclusion. In this research, Pierce’s icon, index, symbol, and well known triad and their semiotic transformative process in Sanaei’s Divan are explored. The singular, lineal and involved semiotic processes are the three forms that the author differentiates. The findings show that semiosis of letters of the alphabet in Sanaei’s Divan, has a very easy attribute to its object and interpretation. Keywords: semiotics, Charles Sanders Pierce, Sanaei, letters of alphabet.
[1] Assistant Professor, Persian language and literature; Payam-e-Noor University. Mortezaheydari.58@gmail.com
کلیدواژهها [English]
- Semiotics
- Charles Sanders Peirce
- Sansyi
- Letters of Alphabet