مسبوق, سید مهدی, دلشاد, شهرام. (1393). واکاوی شخصیّت «نی» و «حی»در منظومۀ نی نامۀ مولانا و داستان حی بن یقظان ابن طفیل. ادبیات عرفانی, 6(11), 177-206. doi: 10.22051/jml.2015.1922
سید مهدی مسبوق; شهرام دلشاد. "واکاوی شخصیّت «نی» و «حی»در منظومۀ نی نامۀ مولانا و داستان حی بن یقظان ابن طفیل". ادبیات عرفانی, 6, 11, 1393, 177-206. doi: 10.22051/jml.2015.1922
مسبوق, سید مهدی, دلشاد, شهرام. (1393). 'واکاوی شخصیّت «نی» و «حی»در منظومۀ نی نامۀ مولانا و داستان حی بن یقظان ابن طفیل', ادبیات عرفانی, 6(11), pp. 177-206. doi: 10.22051/jml.2015.1922
مسبوق, سید مهدی, دلشاد, شهرام. واکاوی شخصیّت «نی» و «حی»در منظومۀ نی نامۀ مولانا و داستان حی بن یقظان ابن طفیل. ادبیات عرفانی, 1393; 6(11): 177-206. doi: 10.22051/jml.2015.1922
واکاوی شخصیّت «نی» و «حی»در منظومۀ نی نامۀ مولانا و داستان حی بن یقظان ابن طفیل
عرفا و فلاسفۀ اسلامی در بیان افکار و اندیشههای خود همواره از رمز و نماد بهره میگرفتند؛ بهگونهای که در آثار شیخ اشراق سهرودی عارف و فیلسوف ایرانی رمز و نمادگرایی عرصۀ گستردهای را اشغال کرده است. در اینکه رمز خاص زبان عرفا است شکی نیست. این امر در برگزیدن سبک تمثیلی مثنوی معنوی مشهود است و در آثار عرفایی چون سنایی و عطار نیشابوری دیده میشود؛ اما رمزگرایی در میان فلاسفه کمتر استفاده شده است. در این میان داستان «حی بن یقظان» به عنوان یکی از معدود داستان-های رمزی- فلسفی، مورد توجه فلاسفهای چون ابنطفیل، شیخ اشراق و ابنسینا و پیش از اینها افلاطون قرار گرفته است. ابنطفیل و مولانا با به نمایش گذاشتن شخصیتهای «نی» و «حی» ذات جستجوگر انسانِ در پی حقیقت گمشده را به تصویر کشیدهاند. بدینسان مولانا و در مقابل، ابنطفیل دو شخصیت جداگانه یکی در حوزۀ عرفان و دیگری در حوزۀ فلسفه و اندیشه پدید آوردهاند. نوشتار حاضر میکوشد تا در چشم اندازی تطبیقی و با روش توصیفی- تحلیلی، همگونیها و ناهمگونیها و ابعاد و وجوه این دو شخصیت را بر پایۀ مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی بررسی کند تا هماندیشیهای فلاسفه و عرفا و میزان قرابت و نزدیکی آن دو را نشان دهد.
Character Analysis "ne" and "Hayy" in molana NyNamh poems and stories and hayy BnYqzan Abn Tofyl
نویسندگان [English]
seyyed mehdi masboogh؛ shahram delshad
چکیده [English]
Express their thoughts and ideas, recognizing Islam has always been a symbol of mystery and interest Getting there. So that the works of Shaykh al-Ishraq Sohrevardi mystic and philosopher, has occupied a vast field Iranian mystery and symbolism. There is no doubt that the secret is in the special language of the mystics. This allegorical style selection Masnavi is evident in works such as Sanai and Attar nishabori seen. But among philosophers Rmzgrayy underused. Meanwhile, the story of "Hayy ibn Yaqzan" as one of the few stories Ramsay - philosophy, the philosophers such as Ibn Tufayl, Ibn Shaykh al-Ishraq and Plato before it is placed. Ibn Rumi's sake and to showcase the characters in "ney" and "Hayy" the essence of the human searcher seeking the lost reality portrayed. Thus, in contrast Rumi and Ibn sake of a separate entity within the realm of philosophy and thought, mysticism, and others have created. Outlook tries to comparative and analytical methods Homogeneity and heterogeneity, and the dimensions and facets of the character based on his study of the American schoo The thinking of philosophers and mystics, and the close proximity of the two would not open.
کلیدواژهها [English]
Comparative Literature, nay, hayy, character, Molana, Abn Tofyl
مراجع
- ابن طفیل. (2012). قصۀ حی بن یقظان. مؤسسة الهنداوی. القاهره.
- اخوت، احمد. (1371). دستور زبان داستان. فردا. اصفهان.
- بالایی، کریستیف و میشل کوییپرس. (1366). سرچشمههای داستان کوتاه فارسی. ترجمۀ احمد کریمی حکاک. پاپیروس. تهران.
- براهنی، رضا. (1368). قصهنویسی. چ 4. البرز. تهران.
- محمدی فشارکی، محسن و دیگران. (1392). «بررسی ساختار و گونۀ روایی در متن سفرنامۀ ناصر خسرو براساس نظریۀ ژپ لینت ولت». فصلنامۀ متنشناسی ادب فارسی. دانشگاه اصفهان. سال 5. ش 3. صص 48- 53.